Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, reagerer sterkt på forslaget om å lage en egen emoji for snus. Hun mener at dette er et forsøk på skjult reklame, og at snusprodusenten Swedish Match står bak idéen.
Til TV2 sier Stenstavold Ross følgende: “Dette er lureri. Det fremstår som en folkebevegelse for en snusemoji, mens det i realiteten er tobakksindustrien selv som står bak”. Hun karakteriserer det som å være et “sleipt triks for å skape blest om snus”.
Videre forteller Stenstavold Ross at “Barn kan få inntrykk av at tobakk er både kult og vanlig når de scroller nedover feeden sin, og vi synes det er ekstra ille at det virker som om Swedish Match vil nå ungdommen”. Deretter viser Stenstavold Ross til at det i Norge er reklameforbud mot tobakk, noe som også gjelder for sosiale medier.
Ikke så overraskende, kanskje, er at Swedish Match sier seg uenig i kritikken fra Kreftforeningen. De viser til at det ikke er ulovlig å referere fakta, eller å ha meninger om noe, selv om dette noe skulle være tobakk eller tobakksrelaterte produkter.
– Blant emojiene som er tilgjengelig, finner vi sigaretter, øl, vin, drinker og annet. Da mener vi at snus, .. , også burde være tilgjengelig, sier kommunikasjonssjefen i Swedish Match Norge, Erlend Wessel Carlsen.
Swedish Match hevder de ikke er flau over å stå bak dette oppropet, men at de vil legge til på oppropet at det faktisk er de som står bak.
I dag er oppropet fjernet fra Snusinfo sine egne nettsider, og det finnes stadig ingen snusemoji. Men hvem vet, kanskje det vil bli lansert i fremtiden?